Wie is Alain Vermeulen?
Ik ben medeoprichter van
Vitaminstore, 46 jaar, getrouwd en heb 3 kinderen. Na mijn studie ben ik in
1995 begonnen met het importeren van voedingssupplementen uit de Verenigde
Staten. In 1998 heb ik de eerste Vitaminstore geopend in Amsterdam en ben in
2002 al begonnen met e-commerce via www.vitaminstore.nl. Mijn huidige functie is
commercieel directeur waarbij omnichannel integratie bovenaan mijn agenda
staat.Wat is Vitaminstore?
Vitaminstore is een omnichannel retailer die staat voor een gezond en gelukkig leven. We zetten de klant centraal en bieden informatie en producten die passen bij een gezonde levenstijl. Dit doen we met inmiddels 27 winkels, 12 juicebars en een website. Een goed advies en een hoogwaardig assortiment van voedingssupplementen, sportvoeding, superfoods en natuurlijke cosmetica zijn de pijlers van ons concept.
Waarom ben je cross border
gegaan met Vitaminstore?
Vitaminstore is ook over
de grens gaan ondernemen om ervaring op te doen met zaken doen in het
buitenland. We zien het als een leerschool om zo veel beter een goede Europese
of wereldwijde uitrol van het Vitaminstore concept te kunnen voorbereiden.
Wat zijn je ervaringen?
In meerdere landen heb ik
ervaring opgedaan. Onder andere Duitsland en China. In China werkten we samen
met een bedrijf dat onze website bouwde. Daarnaast kwamen er al klanten uit
China op onze site. Één en één is twee en we zijn de Chinese markt op gegaan. De
Duitse markt is naast marktomvang ook logistiek interessant, het ligt immers dichtbij
huis.
Wat ging er goed?
In China is het ons gelukt om ons bedrijf volledig in eigendom te houden, een
zogenaamde WOFE (Wholly Owned Foreign Enterprise). Dit is geen
vanzelfsprekendheid. Daarnaast is het ons gelukt om een eigen winkel te openen
met alle bijbehorende vergunningen. In Duitsland is de wet- en regelgeving
duidelijk. Je hoeft je er alleen maar aan te houden en dan gaat het goed. Wat
ging er minder goed? In China brak de economische dynamiek en kennis van de
klant ons op. Economisch gezien werd veel handel gedreven in het grijze circuit
waartegen je met witte prijzen niet kunt concurreren. Daarnaast dachten we met
het sterke merk Vitaminstore (made in west) de klant te kunnen winnen. De klant
bleek echter veel gevoeliger voor de prijs. Duitsland wilden wij veroveren met
organisch verkeer waarmee onze naam en het product langzaam in bekendheid en
populariteit zou stijgen. Dit bleek echter niet het geval. Ook Google Adwords
was geen uitkomst, door de verzadigde markt waren de advertentiekosten te
hoog. Het bleek moeilijk en kostbaar om het vertrouwen van de Duitse consument
te krijgen.
Wat zou je andere webwinkeliers met cross border ambities willen
meegeven?
Ten eerste: verdiep je goed in de
markt waar je naar toe gaat. Wie is mijn klant en welke wet- en regelgeving
geldt er?
Ten tweede:
houd er rekening mee dat alles 2x zo duur en 2x zo lang duurt dan je denkt. Ten derde: de kennis
die je opdoet met de ervaringen in het buitenland betalen zich dubbel uit in
het functioneren van je organisatie dus ga ervoor!
No comments:
Post a Comment