Nederland
telt op dit moment ongeveer 60.000 webwinkels; tegenwoordig wordt bijna alles
via het internet verkocht. Sommige webwinkels zijn zeer succesvol en alom
bekend. De meesten zijn nog op weg om dit te worden. Wie zijn de mensen achter
deze webwinkels, wat zijn hun drijfveren en ambities, hun successen en
leerpunten? In dit blog staat elke keer een webwinkelier in de spotlight met
als doel zijn of haar ervaringen te delen met collega’s. Deze keer Marieke
Kegler van Sew Natural die een hobby
liet uitgroeien tot een volwaardig bedrijf.
Dit keer
komen privé en zakelijk op een natuurlijke manier bij elkaar. Vanuit mijn werk
bij de Kamer van Koophandel ben ik zeer geïnteresseerd in webwinkels en privé ken ik
een vrouw met een zeer interessante webwinkel: Marieke Kegler van Sew Natural.
Een afspraak is dus snel gemaakt. Marieke begint
al in 2008 met het delen van haar hobby via het internet. Op haar blog ByMiekk schrijft zij over haar avonturen met
de naaimachine. Van een “simpele” (voor mij is alles tovenarij) tafeltent en
telefoonhoes voor familie en vrienden groeit de hobby uit tot het zelf maken
van naaipatronen en cursussen voor startende handwerkers. Dit laatste brengt
haar ook in contact met de eigenaresse van Sew Natural, een webshop gespecialiseerd
in biologische stoffen. Als deze eind 2013 aangeeft naar een opvolger te zoeken
grijpt Marieke haar kans. Sinds oktober 2013 is zij de trotse nieuwe eigenares van
Sew Natural. Hiermee gaat zij ook de krijtstreep over van hobbyist naar
professional. Voor een deel borduurt ze voort op het opgebouwde bedrijf van
haar voorgangster en combineert ze de verkoop van stoffen met haar eigen passie:
het maken van naaipatronen. Tegelijkertijd komen er een hoop nieuwe do’s en
don’ts bij die Marieke in haar eigen patroon moet weven. Een grote hobbel blijkt
de administratie (o.a. belastingen). Deze complexe stof besteedt ze snel uit
aan een expert. Hierdoor heeft ze meer tijd over voor de leuke dingen van haar
bedrijf. Omdat Marieke thuis werkt en twee kinderen heeft is het soms ook lastig
om privé en zakelijk van elkaar te scheiden. Om te voorkomen dat ze hierin een
steek laat vallen heeft ze een aparte werkruimte in haar huis gemaakt. Ook overweegt
Marieke op de lange termijn een eigen bedrijfslocatie. Tot slot blijft het
inschatten hoeveel tijd je nodig hebt voor opdrachten én het onder de aandacht
blijven bij je doelgroep ook voortdurende aandachtspunten. Aandacht die Marieke
er ook aan geeft. Dat maakt dat via haar website, sociale media en blog haar klantenkring
langzaam maar zeker groeit. Ook vanuit het buitenland komen er inmiddels orders.
Daarom heeft ze ook een Engelse versie van haar site. Met de steeds grotere ecologische
bewustwording in de maatschappij voorziet Marieke een toekomst die haar als
gegoten zit.
Marieke heeft twee tips voor andere webwinkeliers die ook werk willen maken van hun webwinkel:
1. Besteed extra zorg aan je verpakking, maak er een cadeau van!
2. Doe iets wat je leuk vindt, onderneem vanuit je passie.
Leuke en leerzame blog, ecologische bewustwording is de toekomst!
ReplyDelete